18 sty 2015

Ciasteczka z musem dyniowym i dżemem

Te ciasteczka pamiętam z dzieciństwa, mama bardzo często je piekła na niedzielę, albo po prostu by zaspokoić nasze zachcianki na słodkości. Później wspólnie z siostrami przekładałyśmy je powidłami, dżemem albo marmoladą i zawsze smakowały wyśmienicie i znikały do ostatniego okruszka.
Przepisów na te ciasteczka jest mnóstwo, niektórzy nazywają je kocimi oczkami, dla mnie to po prostu domowe smaczne ciasteczka, które można przełożyć czymkolwiek się chce: dżemem, nutellą, kremem. Ja przełożyłam swoje dżemem i pysznym musem dyniowo jabłkowym, który robiłam jesienią, a teraz wykorzystuję jako dodatek do różnych wypieków.


Składniki na małą porcję:

1 jajko + 1 żółtko
4 płaskie łyżki cukru pudru
około 2 szklanki mąki
100 gram margaryny
otarta skórka ze świeżej cytryny

Wszystkie składniki łączymy ze sobą i ugniatamy na ciasto. Przygotowane ciasto wkładamy do lodówki na 1 godzinę by skruszało. Po godzinie wyjmujemy i wałkujemy na cienkie ciasto, z którego wycinamy szklanką kółka. W części kółek wykrawam mniejsze kółeczka kieliszkiem, ale inwencja zależy od każdego z osobna jaki ma pomysł na swoje ciastka. U mnie cześć ciasteczek jest w tym najmniejszym rozmiarze, bo wtedy jest ich więcej i są do zjedzenia na "jeden raz".
Ja wałkuję ciasto od razu na papierze, tak by nie przywierało do stolnicy, oczywiście można zawsze podsypać odrobiną mąki.


Ciasteczka pieczemy około 10 minut w temp. 180C aż nabiorą złotego kolorku. Po upieczeniu i wystudzeniu przekładamy je dżemem, marmoladą czy innymi pysznościami wedle uznania. Dodam od siebie, że małej porcji nie opłaca się piec jeśli chcemy poczęstować gości, bo wychodzi ich około 30, a znikają szybciej niż się pieką :)
Smacznego!

1 komentarz: