27 mar 2013

Chleb pszenny wiejski



Jakieś dwa lata temu upiekłam mój pierwszy chlebek i od tamtej pory zakochałam się w domowym pieczywie. Niestety nie piekę go często nad czym ubolewam, bo wydaje się dość czasnochłonnym przedsięwzięciem, ale jak już się za niego zabiorę to razem z córką nie możemy się doczekać końcowego efektu. Kto próbował domowego pieczywa i choć raz poczuł w domu ten cudowny aromat, jaki unosi się wszędzie gdy chleb rośnie w piekarniku, ten wie o czym mowa. Zawsze już tęskni się za tym cudownym zapachem, który kojarzy się z domem, radością, rodziną i dzieciństwem.
Chleb wiejski pszenny piekłam pierwszy raz, do tej pory najczęściej piekłam tetterowiec na zakwasie.
Przepis zaczerpnęłam z bloga Pani Ani, która według mnie jest specjalistką od domowego pieczywa i nie tylko. Szczerze zachęcam do domowych wypieków, nie ma to jak świeży chlebek upieczony własnoręcznie.

Składniki zaczynu:
250 gram mąki chlebowej pszennej
1 gram świeżych drożdży
150 gram wody
4 gramy soli

Składniki mieszamy w dużej misce i zostawiamy na noc do wyrośnięcia (około 12-16 godzin)

Składniki ciasta właściwego:
2 gramy świeżych drożdży
250 gram mąki chlebowej pszennej
5 gram soli
190 gram wody
zaczyn przygotowany wcześniej

Mieszamy wszystkie składniki dokładnie, a na samym końcu dodajemy zaczyn i wyrabiamy ciasto przez kilka minut. Powinno ono być miękkie o średniej gęstości.
Po wyrobieniu ciasta odkładamy je pod przykryciem do wyrośnięcia na około 2,5 godzin. Co 50 minut skłądamy ciasto dwa razy. Potem formujemy bochenek i odkłądamy na 20 minut pod przykryciem. Następnie przekładamy ciasto do koszyczka by tam rosło jeszcze przez około 1,5 godziny. Po tym czasie można już wkładać chlebek do nagrzanego i naparowanego piekarnika w temp. około 230 C. Przed włożeniem do piekarnika nacinamy chlebek.
Piec około 35 minut. Po wyjęciu studzimy na kratce.



1 komentarz:

  1. za taki chlebek słono się płaci w piekarni a okazuje się ze można samemu upiec :)

    OdpowiedzUsuń